Teorien kan virke relativt enkel, men både verneombud og ledere er ofte i kontakt med oss fordi det oppstår situasjoner og avgjørelser som kan være krevende å stå i. Det er ikke alltid tydelig hva som er neste hensiktsmessige steg, og det kan være vanskelig å vite hva som er riktig i rollen som verneombud.
Vår oppfordring er: Ta kontakt med oss. Vi jobber med dette hver dag, og sparrer gjerne.
Verneombudets formål
Verneombudet er arbeidstakernes valgte representant, med hovedoppgave å ivareta HMS-interesser. De fungerer som et bindeledd mellom ansatte og arbeidsgiver, og styrker det forebyggende HMS-arbeidet.
Dette innebærer at verneombudet skal:
- Bistå arbeidsgiver med å identifisere risiko og foreslå tiltak for å sikre arbeidstakernes liv og helse.
- Sikre arbeidstakernes rett til medvirkning og medbestemmelse i arbeidsmiljøspørsmål.
Verneombudet overvåker at utstyr, kjemikalier og prosesser er sikre, og at verneutstyr er tilgjengelig og brukes korrekt.
På samme måte som oss i bedriftshelsetjenesten, skal verneombudet ha fokus på arbeidsmiljøet som helhet i sitt arbeid, med et særlig ansvar for å ivareta arbeidstakernes interesser. Som verneombud kan det tidvis være utfordrende å kombinere rollen med å være kollega eller å ha andre roller. Er man også tillitsvalgt, kan det oppstå direkte rollekonflikter.
Kanskje har man aldri vært verneombud før, og opplever et stort ansvar for å gjøre og svare riktig. Derfor er det avgjørende at arbeidsgiver og verneombud samarbeider tett, og sammen skaper et solid grunnlag for videre arbeid.
Trenger din virksomhet støtte i det systematiske HMS-arbeidet? Les mer om våre bedriftshelsetjenester her.