Nyhet

Gi deg selv tid til å hvile i ferien

Det er viktig å ta fri i ferien for å kunne gjenopprette og slappe av mentalt. Likevel planlegger mange ledere å fortsette å jobbe og sjekke e-posten sin. Her er noen tips om hvordan du kan unngå arbeids-stress i ferien og endre måten du tenker på arbeid.

Jun. 19, 2024 10:50 ECT

Ferien er ment å være en tid for hvile og avkobling, hvor du kan legge vekk jobben og fokusere på deg selv og ditt privatliv. Likevel viser nye tall fra Falck Sverige at over fire av ti ledere planlegger å jobbe i ferien, mens tre av ti ledere planlegger å sjekke e-postene sine sporadisk. Dette kan være fordi det forventes av dem, eller fordi de føler at de ikke har noe valg.

 

Sett grenser i løpet av ferien

Vi har alle et ansvar for å sette grenser, også når det gjelder jobb og ferie. Hvis det er enkelt for deg å sjekke jobbmailen, bør du minne deg selv på å ikke prioritere jobb i ferien. Det er lett å få dårlig samvittighet, så aksept er viktig. Du har ikke sagt nei til jobben, men sagt ja til en meningsfull ferie. Likevel er det for mange lettere sagt enn gjort, og det er forskjeller mellom ulike arbeidsplasser.

For de som likevel planlegger å jobbe i en eller annen form i sommer, finnes det noen metoder å bruke. I stedet for å jobbe hele tiden og være tilgjengelig gjennom hele ferien, er det bedre å planlegge en eller to timer i uken. Da kan du ha kontrollert tid for arbeidet, slik at du ikke føler at du må jobbe hele tiden.

 

Falck jobber for å forbedre ledernes arbeidsmiljø knyttet til ferier


Som leder er det spesielle ting du bør tenke på før ferien. Å fortsette å jobbe i ferien påvirker ikke bare deg som individ, men også dine ansatte. Som leder må du kunne delegere ansvar, "gjøre som du sier" og være et forbilde for dine ansatte.

På individnivå handler det hovedsakelig om hvor du er mentalt, og hvilken innvirkning det har på din mentale gjenoppretting. Når du sjekker jobbmailen din, befinner du deg plutselig tilbake på jobb. Det er viktig å reflektere over hvorfor du fortsetter å jobbe. Er det fordi du ikke kan unngå det, fordi du føler at arbeid gir deg energi, fordi du synes det er vanskelig å gi slipp på kontrollen eller fordi arbeidsgiveren din forventer at du skal være tilgjengelig?

 

 

Tips og råd for å unngå arbeidsstress før, under og etter ferien

Før ferien
  • Planlegging

Se hvordan du kan planlegge og prioritere aktiviteter slik at du kan ha kontroll over arbeidet. Prøv å fullføre "to do"-listen din. Vurder om noen oppgaver kan vente til etter ferien. Prioriter det som må gjøres.

  • Overlevering

Planlegg hvordan du kan overlate oppgaver og ansvar til kollegaer, slik at du kan være trygg på at jobben blir gjort mens du er borte.

  • Kommunikasjon

Kommuniser med kolleger og lederen din om ferieplanene dine, inkludert måter å sette grenser og håndtere forventninger på.

I løpet av ferien
  • Avslapping – mentalt, fysisk og sosialt

Finn aktiviteter som hjelper deg med å slippe jobbtanker og senke stressnivået. Senk forventningene til prestasjoner, både på jobb og privat.

  • Digital detox

Prøv å begrense bruken av digitale enheter og sosiale medier for å virkelig slappe av og være til stede i øyeblikket. Fokuser på deg selv og ditt liv, uten å sammenligne deg med andre hele tiden.

  • Daglige rutiner

Skap daglige rutiner som fremmer positivt sosialt samspill, avslapping, fysisk aktivitet og hobbyer.

 

Etter ferien
  • Viktigheten av avkobling

Forstå hvorfor avkobling er viktig for helsen og produktiviteten din, og hvordan du kan prioritere det i ferien.

  • Aktiviteter som gir deg energi

Identifiser aktiviteter som gir deg energi og glede, og planlegg og prioriter disse.

  • Refleksjon og planlegging for fremtiden

Bruk ferien til å reflektere over jobben din og sette mål for fremtiden. Dette kan gi deg en følelse av formål og motivasjon når du kommer tilbake til jobb.

 

 

Referanse:
Falck. (2022). Handbok för et hållbart arbedsliv.
https://kund.falcksverige.se/globalassets/handboken/falck-previa-handbok-for-ett-hallbart-arbetsliv-2022.pdf

 

Fagfelt Helsetjenester