Denne sjekklisten gir ledere og HR et strukturert, men operasjonelt grunnlag for å evaluere status, identifisere risiko og prioritere riktige tiltak inn i nytt år.
-
Overordnet HMS-styring og forankring
Krav: AML §§ 2-1, 3-1, IK-forskriften § 5
- Virksomheten har en skriftlig HMS-policy som er kjent for ansatte
- HMS-mål er fastsatt (f.eks. fravær, skader, avvik, trivsel) og evaluert for foregående år
- HMS-arbeidet er forankret hos daglig leder og behandlet i ledelsen
- Status og erfaringer fra foregående år er dokumentert og brukt i planleggingen
-
HMS-årshjul og planlegging
Krav: IK-forskriften § 5
- HMS-årshjul for kommende år er oppdatert og realistisk
- Lovpålagte aktiviteter er inkludert (vernerunder, AMU-møter, risikovurderinger, opplæring, øvelser)
- Ansvar og tidspunkt for aktivitetene er tydelig definert
- Årshjulet er godkjent av ledelsen og kommunisert i organisasjonen
-
Roller, ansvar og medvirkning
Krav: AML kap. 6–7
- HMS-roller og ansvar er tydelig beskrevet og oppdatert
- Verneombud er valgt der det er påkrevd og har gjennomført lovpålagt opplæring
- AMU er etablert der det er krav, med møteplan og oppfølging av saker
- Ansatte og verneombud involveres i risikovurderinger og forbedringsarbeid
-
Kartlegging og risikovurderinger
Krav: AML § 3-1
- Det er gjennomført systematiske risikovurderinger av relevante arbeidsområder
- Både fysiske, organisatoriske og psykososiale forhold er vurdert
- Endringer i drift, organisering eller arbeidsmetoder er risikovurdert
- Tiltak er definert med ansvar, frister og prioritet
- Oppfølging og lukking av tiltak er dokumentert
-
Rutiner, prosedyrer og forebyggende tiltak
Krav: AML §§ 3-2, 4-1
- Sentrale HMS-rutiner er oppdatert og kjent i organisasjonen
- Rutiner for avvik, ulykker og nestenulykker fungerer i praksis
- Brannvern, beredskap og førstehjelp er ivaretatt og øvd på
- Verneutstyr, tekniske innretninger og sikkerhetstiltak er kontrollert
-
Avvik, hendelser og forbedringsarbeid
Krav: IK-forskriften § 5
- Avvikssystemet brukes aktivt av ansatte og ledere
- Avvik og hendelser er analysert med fokus på årsak og læring
- Kritiske funn er rapportert til ledelsen og behandlet i AMU der relevant
- HMS-handlingsplan for kommende år er oppdatert og prioritert
-
Sykefravær og arbeidsmiljøoppfølging
Krav: AML kap. 4 | Folketrygdloven
- Rutiner for oppfølging av sykefravær følges (oppfølgingsplaner, dialogmøter)
- Ledere kjenner sitt ansvar og lovpålagte frister
- Sykefraværsstatistikk analyseres i sammenheng med arbeidsmiljø
- Tiltak for forebygging og tilrettelegging er vurdert og iverksatt
-
Opplæring og kompetanse
Krav: AML § 3-5
- HMS-opplæringsbehov er kartlagt for ulike roller
- Pålagt opplæring for ledere, verneombud og ansatte er gjennomført
- Nyansatte har fått nødvendig HMS-introduksjon
- Opplæring er dokumentert og fulgt opp i praksis
-
Samarbeid med bedriftshelsetjeneste (BHT)
Krav: AML § 3-3
- Virksomheten har gyldig BHT-avtale der det er påkrevd
- BHT er involvert i risikovurderinger og arbeidsmiljøtiltak
- BHTs anbefalinger er vurdert og fulgt opp med konkrete beslutninger
-
Dokumentasjon, tilgjengelighet og revisjon
Krav: IK-forskriften §§ 5–6
- HMS-dokumentasjon er strukturert, oppdatert og lett tilgjengelig
- Ansvar for vedlikehold og versjonskontroll er tydelig definert
- Årlig HMS-gjennomgang (ledelsens gjennomgang) er dokumentert
- Endringer i regelverk er vurdert og innarbeidet
Trenger dere støtte i revisjonen?
Falck bistår med internrevisjon, kvalitetssikring av HMS-systemer, risikovurderinger, sykefraværsoppfølging og lederstøtte – tilpasset virksomhetens størrelse og risikobilde.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.