Nyhet

Har din bedrift en beskrivelse for bruk av bedriftshelsetjeneste i HMS-håndbok eller lederhåndbok?

Bedriftshelsetjenesten (BHT) er en viktig ressurs for å sikre et trygt og helsefremmende arbeidsmiljø. Arbeidsmiljøloven § 3-3 pålegger arbeidsgiver å være tilknyttet en godkjent bedriftshelsetjeneste dersom risikoforholdene i virksomheten tilsier det. BHT fungerer som en faglig rådgiver som bistår arbeidsgiver med det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet.

Mai 19, 2025 12:04 ECT

Hvis din bedrift ikke allerede har en beskrivelse av BHT i sine HMS- eller lederhåndbøker, kan du bruke teksten under som et utgangspunkt.

Hva kan BHT bistå med?

Bedriftshelsetjenesten (BHT) bistår arbeidsgiver med å skape sunne og trygge arbeidsforhold. Dette innebærer blant annet:

    • Kartlegging av arbeidsmiljøet: Gjennomføre undersøkelser og vurdere risiko for arbeidsrelaterte helseskader.
    • Forebyggende tiltak: Foreslå og implementere tiltak som reduserer risiko for skader og sykdom.
    • Endringer i arbeidsmiljøet: Bistand ved planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer, som nybygg eller omorganisering.
    • Internkontroll: Utarbeidelse og oppfølging av internkontroll i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet.
    • Oppfølging av arbeidstakernes helse: Overvåke og følge opp arbeidstakernes helse når arbeidssituasjonen tilsier det, basert på arbeidshelseperspektiv eller risikovurdering.
    • Tilrettelegging: Foreslå og gjennomføre tilrettelegging av arbeidet for den enkelte arbeidstaker.
    • Informasjon og opplæring: Tilby opplæring og informasjon om helse, miljø og sikkerhet.
    • Helseundersøkelser: Gjennomføre målrettede helseundersøkelser for arbeid med særlig helserisiko, som støy, vibrasjoner eller kjemikalier.
    • Kurs og opplæring: Tilby kurs som førstehjelp, HMS-kurs for ledere, og grunnkurs i HMS for verneombud og arbeidsmiljøutvalg.

Hvorfor inkludere BHT i HMS- eller lederhåndboken?

Ved å ha en tydelig beskrivelse av bedriftshelsetjenesten i HMS- eller lederhåndboken, sikrer du at dine ansatte har tilgang til nødvendig informasjon om hvordan BHT kan brukes.
Dette bidrar til:

    • Et tryggere og mer helsefremmende arbeidsmiljø.
    • Bedre oppfølging av sykmeldte og tilrettelegging for ansatte med spesielle behov.
    • Forebygging av arbeidsrelaterte helseproblemer.
    • Styrking av bedriftens systematiske HMS-arbeid.

Hvordan komme i gang?

Ta kontakt med din kontaktperson i Falck for mer informasjon eller bistand til å inkludere bedriftshelsetjenesten i din bedrifts HMS- eller lederhåndbok.

Kontakt vårt kundesenter:
Telefon: +47 97 40 99 10
E-post: kundesenter.norge@falck.com

 

Fagfelt Helsetjenester