Hvis din bedrift ikke allerede har en beskrivelse av BHT i sine HMS- eller lederhåndbøker, kan du bruke teksten under som et utgangspunkt.
Hva kan BHT bistå med?
Bedriftshelsetjenesten (BHT) bistår arbeidsgiver med å skape sunne og trygge arbeidsforhold. Dette innebærer blant annet:
- Kartlegging av arbeidsmiljøet: Gjennomføre undersøkelser og vurdere risiko for arbeidsrelaterte helseskader.
- Forebyggende tiltak: Foreslå og implementere tiltak som reduserer risiko for skader og sykdom.
- Endringer i arbeidsmiljøet: Bistand ved planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer, som nybygg eller omorganisering.
- Internkontroll: Utarbeidelse og oppfølging av internkontroll i helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet.
- Oppfølging av arbeidstakernes helse: Overvåke og følge opp arbeidstakernes helse når arbeidssituasjonen tilsier det, basert på arbeidshelseperspektiv eller risikovurdering.
- Tilrettelegging: Foreslå og gjennomføre tilrettelegging av arbeidet for den enkelte arbeidstaker.
- Informasjon og opplæring: Tilby opplæring og informasjon om helse, miljø og sikkerhet.
- Helseundersøkelser: Gjennomføre målrettede helseundersøkelser for arbeid med særlig helserisiko, som støy, vibrasjoner eller kjemikalier.
- Kurs og opplæring: Tilby kurs som førstehjelp, HMS-kurs for ledere, og grunnkurs i HMS for verneombud og arbeidsmiljøutvalg.
Hvorfor inkludere BHT i HMS- eller lederhåndboken?
Ved å ha en tydelig beskrivelse av bedriftshelsetjenesten i HMS- eller lederhåndboken, sikrer du at dine ansatte har tilgang til nødvendig informasjon om hvordan BHT kan brukes.
Dette bidrar til:
- Et tryggere og mer helsefremmende arbeidsmiljø.
- Bedre oppfølging av sykmeldte og tilrettelegging for ansatte med spesielle behov.
- Forebygging av arbeidsrelaterte helseproblemer.
- Styrking av bedriftens systematiske HMS-arbeid.
Hvordan komme i gang?
Ta kontakt med din kontaktperson i Falck for mer informasjon eller bistand til å inkludere bedriftshelsetjenesten i din bedrifts HMS- eller lederhåndbok.
Kontakt vårt kundesenter:
Telefon: +47 97 40 99 10
E-post: kundesenter.norge@falck.com