I stedet for å taue bilene til verksted, repareres de på stedet av bilmekaniker med velutrustet servicebil

Rullende bilverksted

Medregnet alle bildeler og verktøy, har en veiservicebil rundt 500-600 forskjellige hjelpemidler bak i bilen. Falck Redning er derfor godt rustet til å utføre nødreparasjoner. Målet til Falck er at ni av ti biler kan repareres der og da

Det som omtales som rullende bilverkstedene blir vanligere, og Falck har tatt konseptet et par hakk videre når de ruller sine nye servicebiler ut på veiene. Bilene får mer utstyr, og sjåførene er erfarne bilmekanikere.
Bilen inneholder batterier, sikringer, varmelampe, drill, vinkelsliper og mye annet. Moderne biler er fulle av elektronikk, og små feil kan stoppe hele bilen. Derfor er Falck også utstyrt med diagnoseverktøy som kan gå inn i bilens hjerne for å identifisere feilen.
Ved siden av førersetet er en PC med internettforbindelse. Å være på nett, betyr også at mekanikeren kan sjekke i modellens katalog etter gjengangerfeil.
En vanlig bergingsbil har som regel bare med det mest grunnleggende verktøyet, til løsning av mekaniske oppgaver som å bytte eller nødreparere punkterte hjul og få liv i batteriet.
Assistance_Sweden_2020 - Web_16_9 - Web_16_9

Kan kjøre videre

Fordelen med rullende verksteder for bilberging, er at den betyr spart tid og bryderi for bileieren.
Bilisten kommer seg videre på egne hjul. Bilen blir reparert på stedet, og du slipper å flytte alle tingene dine over i en leiebil og hente reparert bil på verkstedet dagen etter.
 
Motorstans og uhell kommer aldri planlagt, noe som i seg selv er stressende. Hvis bilen i tillegg blir tauet vekk og bort, blir mange litt ekstra satt ut.

roadside assistance sweden - Web_16_9 - Web_16_9

Ni av ti

En kollidert og ødelagt bil må fortsatt taues. Men målet til Falck er at ni av ti oppdrag skal kunne løses på stedet. I tillegg til en mer smidig reparasjon for kundene, er det et miljøaspekt her også. Det blir mange kilometer og drivstoff spart.